Selectați Pagina

Interviu | Mircea Ghiță: „Investitorii vor să fie alături de cluburile care obțin performanță”

Interviu | Mircea Ghiță: „Investitorii vor să fie alături de cluburile care obțin performanță”
Distribuiţi ştirea!

Sport Business Academy este o academie în cadrul căreia specialiști din diverse domenii țin cursuri de marketing sportiv, management sportiv, project management și social media. La ediția din acest an am remarcat pe lista lectorilor un nume familiar!

Mircea Ghiță este un tânăr piteștean pe care unii dintre noi ni-l aducem aminte de pe vremea când cocheta cu echipa de baschet BCA Pitești. După ce a ales să studieze în străinătate în detrimentul carierei în baschet, Mircea s-a specializat în conectarea cu noi oportunități de finanțare, după ce a terminat Administrarea Afacerilor la Rotterdam School of Management și la Babson College. A urmat, de asemenea, un master în finanțe și investiții tot la instituția de învățământ din orașul echipei de fotbal Feyenoord.

L-am abordat pe Mircea Ghiță cu scopul de a ne lămuri într-o problemă care ridică multe semne de întrebare în sportul profesionist din România: Este în regulă ca echipele de fotbal, baschet, handbal, volei, rugby, etc să fie dependente de banii publici? Trebuie să recunoaștem că există multă frustrare printre români, iubitori ai sportului sau nu, când sume imense de bani din bugetele locale/județene/ministeriale se cheltuie pe non-performanța în sport.

A.S. – Care este legătura ta cu sportul și dacă ea a fost formată pe vremea când erai licean la Colegiul Național IC Brătianu din Pitești?
Am început să fac sport cu mult înainte să fiu la liceu. Principalele sporturi la care am performat când eram mic au fost șahul și tenisul (sporturi pe care le-am practicat încă de la 6-7 ani, pe lângă câteva antrenamente de înot și karate, ca mulți alți copii). Însă, adevărata pasiune am găsit-o într-un sport de echipă, pe la vârsta de 10 ani, când am început să merg la baschet. La început nu eram nici pe departe bun la acest sport, însă mi-a plăcut atât de tare încât am depus efortul necesar pentru a ajunge să joc de performanță. Am evoluat la echipa de baschet a orașului încă de la minibaschet, până în prima ligă națională.

Pot spune că perioada de licean la Colegiul Național I.C. Brătianu a fost una prolifică pentru evoluția mea pe plan sportiv. În acea perioadă am început să evoluez la seniori, în Liga secundă, iar mai apoi în prima ligă. Asta, bineînțeles, pe lângă competițiile de juniorat și ale liceului. Mă bucur de faptul că liceul mi-a oferit susținerea necesară pentru a face sport de performanță, pe lângă ambientul academic de nivel înalt.

A.S. – Cu ce a venit nou Mircea Ghiță la Sports Business Academy?
Am fost la Sports Business Academy pentru a ține un curs despre diversele tipuri de finanțare disponibile pentru o afacere. Având în vedere experiența mea, discuția a fost concentrată pe finanțări de afaceri la început de drum și investiții în capitalurile proprii ale firmelor. Am adus în discuție și fondurile de investiții de tip venture capital, un element nou în cadrul mediului antreprenorial românesc.

A.S. – În sportul românesc, managerul unui club este fie un fost sportiv de performanță, fie un trepăduș politic. Cum vezi tu un manager perfect?
Cred că un club sportiv are nevoie de un manager ce are atât experiență în sport, dar și în management, mai ales în mediul privat. De ce spun asta? Pentru că un club sportiv poate fi privit ca o entitate profitabilă acționarilor și care are sens economic. Experiența de management contribuie la prioritizarea activităților importante în contextul resurselor limitate. Experiența în sport este necesară pentru a înțelege oamenii din jur și disciplina de care este nevoie pentru a obține performanța.

A.S. – Ce părere ai de implicarea politicului în sport și despre dependența cluburilor de banii primăriilor?
În momentul de față, primăriile răspund unei nevoi iminente. Este nevoie de acești bani pentru a susține sportul de masă. Însă, cred că în timp vor veni și bani privați în sport. Ca în orice altă oportunitate de investiție, timing-ul este important. Există mai multe trenduri investiționale în România ce atrag atenția a tot mai mulți investitori. Industria sportului nu este încă acolo, realitatea arătându-ne că alte industrii sunt mai atractive acum. Mai avem nevoie de câțiva ani de performanță recurentă și de povești de succes. Sunt sigur că într-un interval de timp mediu, cluburile de top vor scădea dependența față de banii publici.

A.S. – Cum se pot atrage bani privați (sponsori, investitori, fonduri de investiții) în sport?
Sunt multe exemple de cluburi sportive mari ce au capital privat. Unele sunt deținute de fonduri de investiții, altele sunt listate la bursă. Toate acestea au 3 elemente comune, elemente care eu cred că sunt necesare pentru a atrage capital privat în sport. În primul rând, investitorii vor să fie alături de cluburile care obțin performanță. Așa cum orice altă firmă sau investiție produce ceva, creează valoare, așa trebuie să facă și un club sportiv. Mai departe, această valoare trebuie să se poată converti într-un beneficiu economic. Prin definiție, investitorul așteaptă să aibă un randament de la investiția făcută. Același lucru se aplică în orice industrie, inclusiv în sport. Așadar, oportunitatea de creștere și profitabilitate a clubului/ organizației trebuie să fie reală și înțeleasă de către investitor. Cel de-al treilea element este echipa de management/fondatori ai clubului. Investitorii vor să se asocieze cu oameni de încredere, experți în domeniu și cu abilități de management pentru a crește organizația. Întotdeauna trebuie să existe o rezonanță între investitor și management.

A.S. – Te vezi în viitor manager al vreunui club din Pitești, orașul tău de baștină?
În momentul de față, acest lucru nu face parte din planurile mele. Sunt încă la început de drum și am cu totul alte obiective. Însă, cum sunt un fan al sportului, niciodată nu știi ce îți rezervă viitorul.

Despre autor

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Reclamă

Urmărește-ne pe Facebook

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Case Pariuri Online

Pariuri Sportive online

Reclamă

Case de pariuri online din Romania

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

Reclamă

RSS Ştiri gonews.ro

Arhivă știri

Categorii

Reclamă